Las catedrales Dag 4 - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van De Nieuwste School Salamanca - WaarBenJij.nu Las catedrales Dag 4 - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van De Nieuwste School Salamanca - WaarBenJij.nu

Las catedrales Dag 4

Door: Megan, Ruby, Nerea en Julia

Blijf op de hoogte en volg De Nieuwste School

10 Oktober 2013 | Spanje, Salamanca

Eerst zijn we naar school gegaan. Daar kregen we les over kleding en vraagwoorden. Na de pauze kregen we eerst uitleg over de opdrachten, die we in het winkelcentrum gingen doen. In het winkelcentrum Corte Inglés gingen we in groepjes de vragen beantwoorden. In tussen kwamen er bewakers naar ons toe, ze vroegen wat we deden en dat we de klanten geen vragen mochten stellen. Dus de helft van de vragen kon je niet doen. Daardoor konden we rondkijken. Na dit kon je naar huis en ging je eten bij je gastgezin.
Om 16:00 zijn we vanaf de school naar de kathedraal gelopen. Eerst kregen we uitleg over de buitenkant van het gebouw. Daarna zijn we naar binnen gegaan. Als eerste gingen we met de trap naar boven. Daar kwamen we in een ruimte waar veel documenten lagen. Daarna zijn we met een andere trap naar een ruimte geweest. Vanuit daar kon je de oude kathedraal bekijken vanaf boven. Toen gingen we met z'n allen naar boven, en daar gingen we naar buiten. Je had heel mooi uitzicht over de stad. Daar hebben we een groepsfoto gemaakt. Toen zijn we naar een zaal gegaan waar op de muur een aardbeving werd geprojecteerd. De gids Carlos vertelde er een verhaal bij over een aardbeving in Lissabon die zelfs in Salamanca te voelen was. Daarna zijn we met een gevaarlijke trap naar boven gegaan en daar weer naar buiten. Als laatste zijn we helemaal boven geweest en hebben we de klokken gezien. Die begonnen net op dat moment te luiden. Tot slot moesten we het hele stuk weer afdalen naar de ingang.
Na de kathedraal gingen we naar de tuin van de liefde. Een paar kinderen gingen niet mee. Het is een symbool van de liefde. Het verhaal gaat over Calixto en Melibea. Calixto, een man, was verliefd op Melibea. Maar Calixto was arm en Melibea rijk. Maar zij had geen oog voor hem, omdat hij arm was. Op een dag ging Calixto naar een heks / liefdeskoppelaarster Celestina. Zij had een spreuk gemaakt waardoor ze bijeen kwamen. Toen de spreuk was uitgewerkt, was ze echt verliefd geworden op Calixto. Maar Calixto wilde naar Melibea toe en viel toen van de trap en ging dood. Melibea was zo verdrietig dat ze naar een toren ging en er vanaf sprong. Dit was het verhaal van Melibea en Calixto. Deze tuin staat voor de liefde en in de tuin staat een put. Daar zitten allemaal slotjes op van allerlei mensen en de sleutels worden weggegooid om de liefde te vereeuwigen.
Na deze rondleiding kregen we vrije tijd. Daarna gingen we weer eten en slapen bij het gastgezin.

• 10 Oktober 2013 - 10:22

Caecile Van Gorp:

Hallo,

dat klinkt als een heel vol programma daar in Spanje!
    jammer dat jullie de opdrachten in het winkelcentrum niet konden uitvoeren. Dat gebeurt tegenwoordig steeds vaker, ook in Frankrijk worden leerlingen daar op aangesproken.
    Hier regent het en is het koud.....vast beter weer daar in Salamanca.

Geniet nog van de week!
    Groet, caecile

• 10 Oktober 2013 - 10:44

Anne-Marie Van Der Mijl:

Hola,
    Dat klinkt als een zeer vol programma die dag! Ik hoop dat jullie oordoppen in hadden toen de klokken gingen luiden. Op dit moment (10.45) schijnt hier de zon en hebben we een strakke blauwe lucht met een temperatuur van 8 graden.

Veel plezier nog

• 10 Oktober 2013 - 21:51

Jef Frijns:

Queridos amigos,
    Goed om te horen dat jullie het naar je zin hebben en genieten van deze schitterende stad.
    De opdrachten voor de markt en Corte Inglès lijken me erg leuk en leerzaam. Beetje jammer van die over-ijverige beveiligers die het nodig vinden om deze onschuldige activiteit te verpesten... Maar ja om beveiliger te worden hoef je niet echt slim en empatisch te zijn :-)
    Geniet nog van jullie verblijf in Salamanca en na de Herfstvakantie hoor ik graag jullie verhalen!
    Abrazos,
    El Jefe