Lunes (maandag) & martes (dinsdag) - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van De Nieuwste School Salamanca - WaarBenJij.nu Lunes (maandag) & martes (dinsdag) - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van De Nieuwste School Salamanca - WaarBenJij.nu

Lunes (maandag) & martes (dinsdag)

Door: Las profes & Sterre en Myrddin

Blijf op de hoogte en volg De Nieuwste School

22 Oktober 2015 | Spanje, Salamanca

Maandag was de eerste lesdag voor de leerlingen. Opgedeeld in kleinere groepen begonnen ze vol goede moed aan lessen conversatie, woordenschat en grammatica. Halverwege een kleine pauze en daarna snel weer door.
Na de lessen gingen ze voor het eerst echt eten in het gastgezin. De comida (het middageten) is de belangrijkste maaltijd van de dag voor de Spanjaarden en dus wordt er uitgebreid warm gegeten. Voor de leerlingen even wennen, maar velen kwamen terug met goede verhalen.
´s Middags hebben ze voor het eerst echt kennisgemaakt met de stad. Via een Ginkana (speurtocht) gingen ze op zoek naar informatie over de stad. Waarom hangen er bij het stadhuis 5 vlaggen? Wat is de bijnaam van de inwoners van Salamanca? Welke smaken ijs worden er verkocht bij Novelty.... zo maar eens een greep uit de vragen.
De Ginkana werd uiteindelijk gewonnen door Emma en Smilla, die de meeste antwoorden juist hadden en het snelst waren.
Na de Ginkana hadden de leerlingen vrije tijd om vervolgens rond 20:30 weer te gaan eten in het gastgezin.
Het was een mooie eerste dag!

Dinsdag:
Rond kwart voor acht worden we gehaald voor ´el desayuno´. Het ontbijt is hier een stuk kleiner. Warme melk met oploschocomel en maria-koekjes is voor ons het begin van de dag.
We lopen door de straten van Salamanca en het is kouder dan we gehoopt hadden.
Tijdens de grammaticales zijn we de docent meer Nederlands aan het leren dan zij ons grammatica leert. Ondertussen kent ze ´drank en drugs´ en ´het is een nacht´ en ´sterrenstof´. Ze was niet zo onder de indruk van ´Let´s get spanish´.
Tijdens de conversatieles van Jesus gingen we wat discussiëren in het Spaans.
Na wat gegeten te hebben in het gastgezin gingen we terug naar Plaza Mayor. Onze groep begon die middag met een salsa-les. Het was erg leuk. Daarna gingen we naar de universiteit. Het was een heel mooi gebouw. Natuurlijk eerst de kikker zoeken voor geluk.
Na de universiteit zijn we niet meer naar het gastgezin gegaan. De tapastour begon namelijk om 20:00. Het was anders dan we verwacht hadden, maar zeker wel gezellig. De vier restaurantjes waren allemaal heel verschillend qua stijl. De tapas vielen niet echt in de smaak maar de sfeer was goed.
Na de tapas hadden we het heel erg koud dus zijn we op zoek gegaan naar een leuk café. In ons beste Spaans vroegen we naar leuke Spaanse cafeetjes. Uiteindelijk hebben we heerlijke chocomel gedronken in een café aan de Plaza.
Toen we weer een beetje warm waren, splitste de groep zich op om terug te gaan naar het gastgezin om daar lekker te gaan slapen.

Houd voor de foto´s ook de facebook van DNS in de gaten!

• 22 Oktober 2015 - 16:39

Margo Remie:

Leuk om te lezen. Nog veel plezier allemaal op jullie laatste 'Salamanca-avond' en voor morgen wensen we jullie een voorspoedige terugreis toe!